Yölentokurssi 16. -17.11.2024

Blue Skies Aviation -lentokoulu järjestää yölentokurssin 16.-17.11. Kaksipäiväinen kurssi toteutetaan Teams-etäyteydellä lauantaina sekä sunnuntaina klo 10-13. Etäyhteyden ansiosta voit osallistua yölentokurssille helposti mistä päin Suomea tahansa. Kurssin toteutuskieli on englanti. Yölentokurssin aloitusvaatimuksena on kevyiden ilma-alusten lupakirja LAPL(A) tai yksityislentäjän lupakirja PPL(A). 

Yölentokurssi valmentaa lentäjän pimeässä lentämisen haasteisiin. Kurssilla käsitellään päivällä ja yöllä lentämisen eroja, lentokoneen ja lentokentän teknisiä vaatimuksia, ilmailulainsäädäntöä sekä keskitytään ihmisen suorituskykyyn kohdistuviin haasteisiin. Kurssi kattaa yölentokelpuutuksen teoriaosuuden. Yölentokelpuutus mahdollistaa lentämisen yöllä sekä helpottaa matkalentojen lentämistä. Lisäksi yölentokelpuutus on välttämättömyys ennen ammattilentäjän opintoja. 

Hinta 466 €/ hlö

Ilmoittaudu kurssille

Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse info@blueskies.fi tai oheisella lomakkeella.

Opiskele FI(A) tai CRI(A) lennonopettajaksi

Ota seuraava askel ilmailu-uralla ja ponnista harrastuksen pohjalta lennonopettajaksi FI(A)- tai CRI(A)-kurssilla. Lennonopettajakursseillamme saat kokeneiden opettajiemme johdolla kaikki tarvittavat valmiudet tulevien lentäjien turvalliseen kouluttamiseen. FI(A)-kurssi keskittyy uusien lentäjien opetukseen, kun CRI(A)-kurssi puolestaan antaa mahdollisuuden kouluttaa kokeneempia lentäjiä eri tyyppikelpuutuksiin. 

Kurssit alkavat talvella 2024-2025. Tarkempi aikataulu sovitaan myöhemmin yhdessä osallistujien kanssa. Kurssien suorittaminen onnistuu kätevästi päivätyön ohella. Teoriakoulutus toteutetaan pääosin etäyhteydellä ja lentokoulutus tapahtuu Lahti-Vesivehmaan lentopaikalla.


Tutustu koulutusten sisältöihin


FI(A) lennonopettajakelpuutuksen haltijalla on oikeus antaa lennonopetusta PPL(A) yksityislentäjän lupakirjaa sekä yksimoottoristen lentokoneiden luokka- ja tyyppikelpuutuksia sekä yölentokelpuutusta varten. Opettajakokemuksen karttuessa ja lisäkoulutuksella voi saada oikeuden opettaa myös muita lupakirjoja ja kelpuutuksia. Lennonopettajakurssin päämääränä on antaa lennonopettajaoppilaalle riittävä koulutus teoria- ja lennonopetuksen antamiseen niin, että hän kykenee antamaan opetusta yksityis- ja ansiolentäjän lupakirjaa, yksimoottorisen lentokoneen luokka- tai tyyppikelpuutusta ja mahdollista yölentokelpuutusta varten.

Koulutuksen tavoitteet

FI(A)-kelpuutuksen myöntämiseksi lennonopettajaoppilaan taitotason on oltava riittävä lento-oppilaan kouluttamiseen yksityislentäjän lupakirjaan vaadittavalle tasolle. Tämän saavuttamiseksi:

  1. Lennonopettajaoppilaan tekniset tiedot päivitetään ja tuodaan ajan tasalle;
  2. Lennonopettajaoppilas koulutetaan opettamaan sekä teoriaoppitunneilla että lentoharjoituksissa;
  3. Varmistetaan, että lennonopettajaoppilaan oma lentotaito on riittävän korkealla tasolla;
  4. Lennonopettajaoppilaalle opetetaan opettamisen perusperiaatteet ja niiden soveltaminen PPL-tasolla.

Erityistä huomiota kiinnitetään erilaisiin inhimillisiin tekijöihin opetustilanteissa lentokoneessa ja luokkaympäristössä. Kurssilla painotetaan myös opettajan asemaa roolimallina ja omien asenteiden ja käytöstapojen vaikutusta lentoturvallisuuteen.

Pääsyvaatimukset

Opettajakelpuutuksen hakijan on oltava vähintään 18-vuotias. Viimeistään lennonopettajakelpuutusta haettaessa:

  1. Hakijalla on oltava vähintään luokan 2 lääketieteellinen kelpuutus ja kielitaitotaso LP FIN tai LP ENG 4-6;
  2. Hakijalla on oltava vähintään ansiolentäjän lupakirja CPL(A) tai, jos hakijalla on yksityislentäjän lupakirja PPL(A), vähintään 200 tunnin lentokokemus, josta vähintään 150 tuntia ilma-aluksen päällikkönä;
  3. Hakijan on oltava täyttänyt ansiolentäjän teoriakoulutusvaatimukset, paitsi jos kyseessä on FI(A)-kelpuutuksella ainoastaan LAPL(A)-lupakirjaa varten annettava opetus;
  4. Hakijan on oltava lentänyt yksimoottorisilla mäntämoottorilentokoneilla vähintään 30 tuntia, joista vähintään viisi tuntia niiden kuuden kuukauden kuluessa, jotka edeltävät arviointilentoa;
  5. Hakijan on oltava saanut vähintään 10 tuntia mittarilentokoulutusta, josta enintään viisi tuntia saa olla mittariaikaa maassa FNPT:llä tai lentosimulaattorilla;
  6. Hakijalla on oltava vähintään 20 tunnin matkalentokokemus ilma-aluksen päällikkönä, mukaan lukien vähintään 540 kilometrin (300 nm) pituinen lento, jonka aikana on tehty lasku pysähtymiseen asti kahdelle eri lentopaikalle; ja
  7. Hakijan on oltava läpäissyt erityinen arviointilento kurssille hyväksymistä varten enintään 6 kuukautta ennen kurssin alkua. Arviointilennon tarkoituksena on selvittää, ovatko hakijan taidot riittävät kurssin suorittamiseen. Arviointilennon suorittaa lennonopettajakouluttajamme.

Teoriakurssi

Teoriakurssi käsittää 125 oppituntia (60 min/tunti) koostuen seuraavista aiheista:

  1. Oppimisprosessi
  2. Opettamisprosessi
  3. Koulutuksen periaatteet
  4. Opetusmenetelmät
  5. Oppilaan arvostelu ja kokeet
  6. Koulutusohjelman kehittäminen
  7. Ihmisen suorituskyky ja rajoituksen lennonopetuksen kannalta
  8. Lentokoneen järjestelmävikojen ja – häiriöiden simulointiin lennon aikana liittyvät vaarat
  9. Koulutuksen hallinto

Kurssin läsnäolovaatimus on 100%. Kurssi kestää vähintään 4 viikkoa ja se on suoritettava kokonaisuudessaan vuoden kuluessa aloittamispäivämäärästä.

Lentokoulutus

Lennonopettajakurssilla lentokoulutus painottuu PPL(A)-kurssilla suoritettavien lentoharjoitusten opettamiseen ja briiffaamiseen. Vähimmäislentoaika on 30 tuntia. Koulutuksen aikana lennonopettajaoppilas istuu sillä paikalla, jolla lennonopettaja normaalisti istuu. Hyväksytyn kurssin päätteeksi lennonopettajaoppilas suorittaa lentokokeen Liikenne- ja viestintävirasto TraFicomin tarkastuslentäjälle.

Lennonopettajakelpuutuksen rajoittaminen

  1. Kelpuutuksen oikeudet ovat rajoitetut, kunnes lennonopettajakelpuutuksen haltija on antanut vähintään 100 tuntia lennonopetusta ja sen lisäksi valvonut vähintään 25 oppilaan yksinlentoa. Rajoitukset poistetaan, kun edellä mainitut vaatimukset on täytetty ja valvova lennonopettaja on antanut puoltavan lausuntonsa.
  2. Rajoitettu kelpuutus oikeuttaa antamaan tarkoitusta varten hyväksytyn lennonopettajan valvonnassa

Hakeminen

Voit jättää hakemuksen osoitteeseen info@blueskies.fi. Tämän jälkeen sovimme ajan arviointilennolle. Hyväksytyn arviointilennon jälkeen voit aloittaa kurssin. Tarvittaessa voimme auttaa sinua pääsyvaatimusten täyttämisessä. Ota yhteyttä!

Alk. 14300 €


CRI-kurssi antaa suorittajalleen oikeuden toimia luokkalepuutuskouluttajana. Kurssin voi suorittaa SEP(land) tai SEP(sea) -lentoluokalla.

Koulutuksen tavoitteet

CRI(A)-kelpuutuksen myöntämiseksi lennonopettajaoppilaan taitotason on oltava riittävä lento-oppilaan kouluttamiseen luokka- ja tyyppikelpuutuksiin vaadittavalle tasolle. Tämän saavuttamiseksi:

  1. Lennonopettajaoppilaan tekniset tiedot päivitetään ja tuodaan ajan tasalle.
  2. Lennonopettajaoppilas koulutetaan opettamaan sekä teoriaoppitunneilla että lentoharjoituksissa.
  3. Varmistetaan, että lennonopettajaoppilaan oma lentotaito on riittävän korkealla tasolla.
  4. Lennonopettajaoppilaalle opetetaan opettamisen perusperiaatteet ja niiden soveltaminen.

Erityistä huomiota kiinnitetään erilaisiin inhimillisiin tekijöihin opetustilanteissa lentokoneessa ja luokkaympäristössä. Kurssilla painotetaan myös opettajan asemaa roolimallina ja omien asenteiden ja käytöstapojen vaikutusta lentoturvallisuuteen.

Pääsyvaatimukset

Opettajakelpuutuksen hakijan on oltava vähintään 18-vuotias viimeistään luokka­kelpuutus­kouluttaja­kelpuutusta haettaessa:

  1. Hakijalla on oltava vähintään 300 tunnin kokonaislentokokemus lentokoneilla.
  2. Hakijalla on oltava vähintään 30 tunnin kokemus päällikkönä kyseisellä luokalla.

Teoriakurssi

Teoriakurssi käsittää 35 oppituntia (60 min/tunti). CRI(A)-kurssit käsittävät 25 tuntia opetusoppia ja 10 tuntia teknistä koulutusta. 25 tunnin opetusoppi hyvitetään täysimääräisesti hakijalle, jolla on tai on ollut mikä tahansa lennonopettajakelpuutus.

Lentokoulutus

CRI(A)-lennonopettajakurssilla lentokoulutus painottuu luokkakelpuutuksen eri koulutusvaiheisiin, joita ovat koulutus kelpuutuksen saamiseksi, kertauskoulutus, eroavaisuuskoulutus ja perehdyttämiskoulutus. Vähimmäislentoaika on 3 tuntia. Hyväksytyn kurssin päätteeksi lennonopettajaoppilas suorittaa lentokokeen Liikenne- ja viestintävirasto TraFicomin tarkastuslentäjälle.

Hakeminen

Voit jättää hakemuksen osoitteeseen info@blueskies.fi. Tämän jälkeen sovimme ajan arviointilennolle. Hyväksytyn arviointilennon jälkeen voit aloittaa kurssin. Tarvittaessa voimme auttaa sinua pääsyvaatimusten täyttämisessä.

Alk. 3270 €


Hae mukaan

Jätä hakemus sähköpostitse info@blueskies.fi tai oheisella yhteydenottolomakkeella.

Lennonopettajien kertausseminaari 20.-21.8.2024

Blue Skies Aviation -lentokoulu järjestää FI(A) lennonopettajille suunnatun kertausseminaarin 20.-21.8.2024. Seminaari on kaksi päiväinen ja se järjestetään Teams-etäyhteydellä. Etäyhteyden ansiosta voit osallistua seminaariin helposti mistä päin Suomea tahansa. 

Kertausseminaarin sisältö täyttää lennonopettajakelpuutuksen ylläpitämiseen vaaditun koulutusosuuden. Voit suorittaa seminaarin missä tahansa vaiheessa kouluttajakelpuutuksen voimassaolon aikana. Ilmoittautumalla mukaan ylläpidät ammattitaitoasi ja opetusoikeuttasi. 

Kertausseminaarin sisältö ja luennoitsijat tarkentuvat myöhemmin tälle sivulle. Seminaarissa käsitellään aina ajankohtaisia ja tärkeitä teemoja vuorovaikutteisesti. 

Lennonopettajaseminaarissa luennoi:

  • Sami Saikkonen
  • Petri Miikkulainen
  • Heikki Lintu
  • Joakim Waismaa

Hinta 345 €/ henkilö

Ilmoittaudu seminaariin

Ilmoittaudu mukaan lennonopettajien kertausseminaariin sähköpostitse info@blueskies.fi tai oheisesta linkistä.

Ilmoittaudu mukaan

Haemme joukkoomme lennonopettajaa!

Blue Skies Aviation Oy on ilmailun koulutuspalveluita tarjoava yritys. Haemme nyt joukkoomme lennonopettajaa. Työpaikka on Vesivehmaan lentopaikalla. Odotamme innostunutta ja työtä pelkäämätöntä asennetta.

Muodollinen minimipätevyysvaatimus:

PPL(A) lupakirja, SEP(LAND) ja FI(A) tai FI(A)* kelpuutus. FIFI(A), SEP(SEA), NF(A) ja koulutus muilta aloilta katsotaan eduksi.

Hae nyt mielenkiintoista ja haasteita tarjoavaa työtä! Vapaamuotoiset hakemukset 21.7.2024 mennessä: info@blueskies.fi.

 

Lisätietoja tarjoaa:

Tommi Matikainen
Toimitusjohtaja, Accountable Manager
p. 040 081 0031
tommi.matikainen@blueskies.fi

 

Lennonopettajaseminaari 21.-22.10.

Blue Skies järjestää lennonopettajille suunnatun kertausseminaarin 21.-22.10.2023. Seminaari on kaksi päiväinen ja järjestetään Teams-etäyhteydellä – osallistut siis helposti kurssille mistä päin Suomea tahansa. Osallistumalla seminaariin ylläpidät ammattitaitoasi ja opetusoikeuttasi.

Lennonopettajaseminaarissa luennoi:

  • Sami Saikkonen
  • Petri Miikkulainen
  • Harry Karlsson
  • Heikki Lintu

Seminaarin hinta 300 €/ henkilö

Varaa paikkasi seminaariin helposti alla olevasta linkistä:

Ilmoittautuminen

Näin valmistaudut uuteen lentokauteen

Kun talvi loppuu ja kevät lähestyy, lentoharrastajat alkavat odottaa innolla uuden lentokauden alkua. Lentäjille tämä on aika ottaa pölyt pois koneen siivistä ja valmistautua tulevaan kauteen. Ennen kuin lähdet taivaalle, sinun on kuitenkin tehtävä useita asioita varmistaaksesi, että lentokoneesi on lentokelpoinen ja turvallinen lentää. Tässä on muutamia vinkkejä auttamaan sinua tulevaan lentokauteen valmistautumisessa:

1. Tarkista lentokoneesi

Ensimmäinen askel on tarkistaa lentokoneesi huolellisesti sen ollessa varastoituna talven ajan. Tarkista koneen ulkokuori ja sisätilat mahdollisten vaurioiden, korroosion tai kulumisen varalta. Tarkista moottori ja kaikki järjestelmät varmistaaksiesi, että kaikki on hyvässä kunnossa. Tarkista myös polttoaineen ja öljyn määrät sekä huolehti, että kaikki tarvittavat asiakirjat, kuten lentokonerekisteröinti ja vakuutus, ovat ajan tasalla.

2. Huolto ja korjaukset

Jos lentokoneesi tarvitsee korjauksia tai huoltoa, tee ne ennen lentämisen aloittamista. Tämä varmistaa, että lentokoneesi on hyvässä kunnossa ja turvallinen lentää. Jos sinulla on epäilyksiä tai huolenaiheita lentokoneesi kunnosta, kysy pätevän mekaanikon tai tarkastajan neuvoa.

3. Kokemuksen kerryttäminen

Pitkän talvitauon jälkeen on tärkeää kerryttää lentokokemusta vähitellen. Aloita lyhyemmillä lennoilla ja lisää vähitellen lentojen kestoa ja monimutkaisuutta. Tämä auttaa sinua palauttamaan luottamuksesi ja taitosi sekä pääsemään takaisin lentämisen rutiiniin.

4. Lentäminen opettajan kanssa

Jos olet uusi lentäjä tai et ole lentänyt pitkään aikaan, harkitse lentämistä opettajan kanssa muutaman tunnin ajan ennen kuin aloitat lentämisen yksin. Opettaja voi auttaa sinua palauttamaan taitosi, rakentamaan luottamuksesi ja tunnistamaan mahdolliset kehityskohteet.

5. Sääolosuhteet

Lopuksi, muista ottaa sääolosuhteet huomioon. Kevään sää voi olla arvaamatonta, joten tarkista aina säätiedotukset ennen lentämistä. Ole valmis muuttamaan suunnitelmiasi tarvittaessa ja älä koskaan ota tarpeettomia riskejä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että uuden lentokauden valmistelu on jännittävä aika lentäjille. Olemalla valmistautunut asianmukaisesti huoltaen lentokonettasi, kehittämällä taitojasi ja kokemustasi sekä ottaen huomioon säähavainnot, voit nauttia turvallisesta ja nautinnollisesta lentokaudesta. Muista, että turvallisuus on aina ensiarvoisen tärkeää ilmailussa, joten varaa riittävästi aikaa valmistautumiseen ja varmista, että lentokoneesi on lentokelpoinen ennen ilmassa liikkumista.

Hyvää lentokautta!

Lennonopettajien kertausseminaari 4.-5.3.2023

Blue Skies järjestää FI(A), IRI(A) ja FI(UP) lennonopettajille suunnatun kertausseminaarin 4.-5.3.2023. Kertausseminaari on kaksi päiväinen ja järjestetään Teams-etäyhteydellä – osallistut siis helposti kurssille mistä päin Suomea tahansa. Osallistumalla seminaariin ylläpidät ammattitaitoasi ja opetusoikeuttasi.

Lennonopettajaseminaarissa luennoi:

  • Iiro Viita, lennonopettaja
  • Sami Saikkonen, lennonopettaja
  • Harry Karlsson, ilmailukonsultti
  • Heikki Lintu, liikennelentäjä

Seminaarin hinta 370 €/ henkilö

Varaa paikkasi seminaariin helposti alla olevasta linkistä:

Ilmoittautuminen

Talvilentokurssi

Elämyksellinen ja opettavainen talvilentokurssi keskellä Suomen kauneinta talvea tarjoaa oppeja talvilentämiseen liittyen sekä hauskoja aktiviteetteja harrastelentäjälle aktiivisen talviloman viettoon. Opi lentämään lumen ja jään hankaloittamissa olosuhteissa Blue Skies Pilot Academyn kolmen päivän pituisella talvilentokurssilla, nauti kauniin valkeista maisemista yläilmoista käsin, herkuttele hyvällä ruoalla ja rentoudu mukavan talvipäivän päätteeksi Hotelli Tallukassa. Matkan täydentää hauskat talviaktiviteetit, joista voit nauttia omien mieltymystesi mukaan. Lähde vaikka laskettelemaan, lumikenkäilemään tai kokeile moottorikelkkailua.

Kokoa yhteen innokas harrastelentäjien joukko, lähde matkaan yksin tai nauti lentämisentäyteisestä lomasta yhdessä perheen kanssa. Perheenjäsenet ovat tervetulleita mukaan nauttimaan lentokonekyydistä veloituksetta. Talvilentokurssi, talviaktiviteetit ja majoitus ovat räätälöitävissä juuri toiveidenne ja tarpeidenne mukaan.


Blue Skies Pilot Academy – Suomen monipuolisin lentokoulu

Blue Skies Aviation Oy on vuonna 2009 perustettu lentokoulu. Blue Skies Pilot Academy kehittää suomalaista ilmailua tarjoamalla korkealaatuista koulutusta kilpailukykyiseen hintaan. Tavoitteemme on kouluttaa osaavia, valveutuneita sekä hyvän ja turvallisen ilmailutavan omaavia lentäjiä toimien samalla yleisen ilmailutietämyksen ja turvallisuuskulttuurin edistäjinä. Koulutustoimintamme painopiste sijoittuu Asikkalassa sijaitsevan Lahti-Vesivehmaan lentopaikan yhteyteen, joka toimii myös yhtiömme kotipaikkana.

Henkilökohtainen, välitön ja joustava palvelumme takaavat laadukkaan koulutuksen. Koulutuksemme täyttää Euroopan turvallisuusvirasto EASA:n vaatimukset ja ATO-lentokoulutusorganisaatiohyväksyntä ylittää koulutuksen kokonaisvaltaisen viranomaisten asettaman vaatimustason.

Lue lisää


Yhteystiedot

Talvilentämisen haasteita

Talvella on kylmää ja pimeää ja joskus näyttää siltä, ​​​​että kevät saavu koskaan. Mutta monet lentäjät asuvat kylmissä olosuhteissa puolet vuodesta, eikä ole mitään järkeä antaa seisottaa lentokoneita koko talvea. Vaikka se vaatii enemmän vaivaa ja parempaa valmistautumista, talvi lentäminen voi todellakin olla antoisaa ja mukavaa.

Lämmitetty lentokonehalli on paras lahja, jonka voit antaa itsellesi ja lentokoneelle. Sen avulla voit tarkistaa koneen hyvässä valaistuksessa. Ulkona suoritettavat tarkastukset – 20 asteessa pimeässä voi tulla suoritettua huolimattomammin. Halli estää jään tai lumen kertymisen lentokoneeseen. Lämmittämätön halli ei ole aivan yhtä mukava kuin lämmitetty, mutta sillä on silti etuja ulkopysäköintiin verrattuna. Sinun ei tarvitse kiinnittää peitellä ja sitoa konetta maahan joka kerta kun pysäköit. Tärkeää on kuitenkin pitää mukana peitesarja siltä varalta, että joudut jättämään koneen ulos mm. matkalennolla sään viivästymisen vuoksi. Sinun tulee aina olla valmis laskeutumaan ja odottamaan säätä, ja kun sinulla on asianmukaiset varusteet, se helpottaa päätöstä laskeutua oudolle lentokentälle. 
 
Kuinka paljon lunta tai jäätä on hyväksyttävä lennon aikana? Todellisuudessa turvallisuuden vuoksi ei yhtään. Mutta se on päätös, joka jokaisen lentäjän on tehtävä itse. Turvallisinta on poistaa kaikki epäpuhtaudet koneen pinnoilta. On myös hyvä muistaa, jos kiitotiellä on loskaa voi loska joutua jarruihin ja jäätyä lennon aikana.
 
Pakkasella ilma on tiheämpää, kuin lämpimällä kelillä (esim. T = – 15 °C -> DA = -3600 ft ). Tämä tarkoittaa, että kylmällä säällä moottori saa suhteessa enemmän ilmaa, kuin lämpimällä, vaikka tilavuusvirtaus on sama. Seos on siis samalla asetuksella kylmällä ilmalla laihempi, kuin lämpimällä. Jopa niin laiha, että nopea tehonmuutos ilman etulämmön käyttöä saattaa tukehduttaa moottorin. Etulämpö lämmittää imuilmaa ja rikastaa siten seosta. Etulämmön oikea käyttö on siksi ratkaisevaa.
 
Kun kelit taas lauhtuvat nollan tietämille ja muutamalle plus-asteelle, kaasuttimen jäätäminen on taas herkimmillään. Kaasuttimen jäätymistä voi estää etu lämmön oikeaoppisella käytöllä. Laita etu lämpö päälle ennen kuin vähennät tehon alle vihreän alueen (C150: alle 2000 rpm).Ota etulämmitys pois vasta sen jälkeen, kun olet lisännyt tehon vihreälle alueelle (C150: yli 2000 rpm).
 
Mikäli moottori halua käydä huonosti heti käynnistyksen jälkeen kylmällä kelillä, voi sitä auttaa vetämällä etulämmitys päälle muutamaksi minuutiksi. Se on helppo niksi saada moottori pysymään käynnissä useimmissa tapauksissa. Maassa rullaamista etulämpö päällä tulisi kuitenkin välttää, sillä moottori imee silloin suodattamatonta ilmaa.
 
Ilmajäähdytteisessä moottorissa tapahtuu kylmällä voimakkaita lämpötilamuutoksia, mikäli tehoa käytetään toistuvasti pitkiä jaksoja ääriasennosta toiseen (esim. läpilaskut, maalinlaskut, sakkaukset, pakkolaskuharjoitukset jne.). Lämpötilamuutokset luovat jännityksiä moottorissa ja sylinterit tai männät saattavat pahimmassa tapauksessa haljeta. Moottoriremontti on kallista leikkiä, joten tämä kannatta huomioida lentotoiminnassa jo etukäteen välttämällä suuria ja äkkinäisiä tehomuutoksia pakkasella.
 
Kylmällä ilmalla jarruilla on taipumus jäätyä kiinni. Tämä johtuu siitä, että kun jarruja käytetään rullatessa, kitka tuottaa niissä lämpöä. Lumi ja jäähuurre jarrujen ympärillä sulavat vedeksi. Kun jarrut taas jäähtyvät lennon aikana, vesi jäätyy ja jarrut jumittuvat kiinni. Laskussa päätelineen renkaat eivät pyöri, ja kone käyttäytyy arvaamattomasti. Tämä ehkäistään käyttämällä mahdollisimman vähän jarruja koneen ollessa liikkeessä. Rullausnopeudet on pidettävä sellaisina, että tehon vähennys riittää koneen hidastamiseen ja pysäyttämiseen. Jarruja käytetään vain koneen seistessä paikallaan.
 
Toinen seikka, joka puhuu hitaiden nopeuksien puolesta, on olemattomat kitkat lumisilla ja jäisillä kiito- ja rullausteillä. Tämä kannatta huomioida esim. koekäyttöpaikkaa valittaessa, että kone ei välttämättä kykene pysymään paikallaan. Myös lentoonlähtö- ja laskumatkat pitenevät. Esim. laskussa jarrutusmatka voi olla moninkertainen puhtaaseen kiitotiehen verrattuna. Tässä auttaa taas oikea nopeuden hallinta lähestymisessä ja laskussa. Jos laskeutuminen menee pitkäksi, on parempi tehdä ylösveto ja yrittää uudestaan. On varottava myös kovia tuulia, jotka saattavat kääntää konetta ja viedä mennessään, kun kitkat ovat heikot.
 
Pukeutuminen lennolle kannattaa valita siten, että hätätilanteessa selviää pidemmänkin ajan ulkosalla, esim. jos jostain syystä joutuu jäämään toiselle lentopaikalle odottamaan, vaikkapa kelien paranemista. 

Yölentokelpuutus

Istut pimeässä kiitotien päässä ja tarkistat huolellisesti koneen mittarit ohjaamon valojen himmeässä hehkussa. Edessäsi loistaa kiitotien reunavalot ja pohdit, mikä sinua todella odottaa pimeässä. Käytännössä kaikki yöllä lentämisen osa-alueet eroavat päivänvalosta. Lentokone on vaikeampi tarkastaa. Ohjaamo tuntuu vieraammalta, kun se hämärtyy otsalampun punaisessa hehkussa. Sää tulee tärkeämmäksi samoin kuin lennon suunnittelu ja ohjaamon järjestelmällisyys. Yöllä on äärimmäisen helppoa lentää tahattomasti säähän, jota välttäisi päivällä. Tämän ongelman välttämiseksi ennen lentoa suoritetaan aina perusteellinen ja yksityiskohtainen sään briiffaus.

Lentokoulutus

Yölentäminen on yleensä ensimmäinen kelpuutus, jonka yksityislentäjä suorittaa LAPL(A)- tai PPL(A)-lupakirjan jälkeen. Yölentokelpuutus antaa sinun lentää yöllä näkölento-olosuhteissa (VFR, näkölentosäännöt). Yölento on mielenkiintoista ja hauskaa, mutta myös haastavampaa kuin päivällä. Yölentokoulutuksen tarkoitus onkin valmentaa lentäjä pimeässä lentämisen haasteisiin. Yölentokelpuutus ei vanhene, vaan sillä on elinikäinen voimassaoloaika.

Yölennoilla harjoitellaan lentokoneen peruskäsittelyä, suunnistusta ja laskua. Kurssin lopuksi suoritetaan viisi laskua yksin, opettajan valvoessa maasta käsin. Tavoitteena on luoda turvallisen toiminnan perusta, josta lentäjän on hyvä lähteä kartuttamaan lentokokemusta. Kurssin vähimmäiskesto on viisi tuntia lentoaikaa. Yölentokoulutuksen aloitusvaatimuksena on teoriakurssin hyväksytty suorittaminen.

Teoriakoulutus

Yölentokelpuutusta varten Blue Skies Aviation Oy:ssä annetaan teoriakoulutusta kuusi tuntia (60 min/ tunti). Tunneilla käsitellään päivällä ja yöllä lentämisen eroja, keskittyen ihmisen suorituskykyyn kohdistuviin haasteisiin, lentokoneen ja lentokentän teknisiin vaatimuksiin sekä ilmailulainsäädäntään. Teoriakoulutuksen voi suorittaa etänä.